Tematická část: „Ve školce jsme kamarádi, hrajeme si spolu rádi“
- přivítat se s dětmi, rodiči v mateřské škole
- seznámit děti se jmény kamarádů, učitelek a zaměstnanců školy, s prostředím třídy a vybavením třídy, s místem pro hygienu, pro stolování, k odpočinku
- seznámit děti s jejich značkami a ukládáním věcí na své místo, s pitným režimem…
- seznámit děti s pravidly stolování, procvičovat sebeobsluhu, správné hygienické návyky, posilovat kladné prosociální postoje
- utvářet pravidla jako základ společenského soužití
- seznamovat s bezpečným chování ve třídě, v prostorách mateřské školky
- vytvářet přátelské a pozitivní vztahy, aby se dítě těšilo do kolektivu a přicházelo s pozitivním očekáváním
- uvědomovat si vlastní identitu, utvářet povědomí o své sociální roli v MŠ
- aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dítěte v MŠ
- komentovat zážitky a aktivity, rozvíjet komunikativních dovedností verbálních i neverbálních.
- relaxační a odpočinkové činnosti, hudební a hudebně pohybové hry, poslech pohádek, dramatizace,…
- domluvit se na společném pozdravu a rituálech ve třídě a důležitosti očního kontaktu
- upozornit děti na bezpečné chování nejen v prostorách třídy, MŠ, ale i venku na chodníku, při přecházení vozovky, na zahradě, při vycházce do přírody, /připomenout, že existují jedovaté rostliny a upozorníme na nebezpečí pohozených stříkaček, mrtvých zvířat a podobně/.
- při pobytu venku pozorovat znaky babího léta, změny v přírodě, počasí-vítr, déšť, mlha, rozhovory, pokusy atd.
- utvářet povědomí o časových pojmech pobytu v MŠ
- procvičit znalost jmen dětí své značky, pravidel, režimu dne, sebeobslužných činností
- vyprávět, co během dne ve školce děláme, pohádkové příběhy, lidové písně s tancem, seznámit s hračkami, didaktic. pomůckami, dětskými knihami-leporela, skládanky atd.
- postupně vyzdobovat třídu, vestibul školy.
Tematická část: „Zeleninu, ovoce máme rádi velice“
- poznávat a pojmenovat některé druhy ovoce a zeleniny
- nácvik říkanek, lidových písní, pohybových her, rozhovory na dané téma
- připravit ochutnávku ovocného salátu
- zapojit všechny smysly při rozlišování vnímaných jevů – chuť, čich, hmat
- význam vitamínů pro naše zdraví – výtvarná a pracovní činnost, rozvoj jemné i hrubé motoriky
- třídit ovoce, zeleninu-název, podle barvy, tvaru, počtu…
- rozklad celku na části a skládání částí do celků – jablko,…
- procvičit kulturu stolování, úklid po sobě, pomoc mladšímu,…
- pozorovat sklizeň v zahradách i na poli
- pozorovat činnosti zemědělců, úklid zahrádek
- pozorovat sklizně brambor, řepy, kukuřice, dýně – dle možností + obrázky, vydlabat semínka, vyrobit dýňová strašidýlka
- pokusy – seschnutí, zčernání, tiskátka, pečení brambor,…využití přírodnin
- navštívit obchod s ovocem a zeleninou
- řadit podle posloupnosti
- význam a uskladnění potravin
Tematická část: ,,Draky si vyrobíme a potom s nimi poletíme“
- přiblížit dětem podzimní radovánky v tomto období, výroba draka-tvořivá činnost,
- rozvoj pohybových dovedností, překonávání překážek, pozorování okolí, počasí atd.
- vnímat čtený projev pohádky ,,Obarevném draku“-prohlubovat vztah k dětské
- literatuře, rozvoj slovní zásoby, zapamatování si děje
- pouštění draků, pozorování, který dolétne výš a atd., výtvarné ztvárnění založené na
- prožitku
- individuální rozhovory na dané téma
Tematická část: ,,Čarujeme s kouzelným podzimem“
- přiblížit charakteristické znaky podzimu-změny počasí, změny v okolí, padání listí, sychravé počasí, vycházky do přírody, vhodné oblečení – neprochladnutí
- vnímat přirozenou krásu a harmonii, kouzlení s barvami a jejich znalost upevnit, míchání barev, využívat přírodnin-sběr listí, různých přírodních materiálů, vystřihování listů–tvořivá činnost, lisování listí, rozvíjet dětskou představivost, fantazii, výroba skřítků, podzimní slavnost dle dané situace
- třídit dle tvarů, barev, přiřazovat, tvořit různé obrazce, cvičit s netradičními pomůckami
- rozvíjet pozorovací schopnosti při vycházkách, překážky, sluchové a hmatové hry, dechová cvičení, hry na rozvoj paměti
- posilovat psychickou a fyzickou zdatnost prostřednictvím her
Tematická část: ,,Vypravíme se do lesního království“
- mít povědomí o významu společenství lesa, základy ekologického chování, klást otázky a hledat odpovědi.
- rozlišovat listnaté a jehličnaté stromy, ptáky, zvířata žijící v lese– jak se chovají, jak se chystají k zimnímu spánku.
- využít přírodniny k rozvoji fantazie a tvořivosti ve skupinkách i ve dvojicích
- sběr kaštanů pro zvířátka a jiných podzimních plodů pro tvořivé hry s nimi
- určovat velikosti, porovnávat třídit, přiřazovat
- jak se do lesa oblékneme a obujeme,…
- vysvětlit dětem důležitost pohybu na zdravém vzduchu pro naše zdraví
- upevňovat správného chování v přírodě, udržování čistoty při pobytech v tomto prostření
- uvědomit si, že člověk svou činností může toto prostředí chránit a spoluvytvářet, ale také ničit-EKO hry
- naučit se nové říkanky, písně, pohybové hry, posilovat výtvarné a pracovní dovednosti, dramatické činnosti
- rozlišovat volně žijící zvířata a ptáky žijící v lese-obrázky, název, rozhovory, jak pomoci zvířátkům a ptáčkům v zimě
- rozvíjet všemi smysly-diferenciace zvuků v lese, vnímat estetické hodnoty, všímat si změn ve svém okolí
- encyklopedie, dětská literatura-proč některá zvířátka v zimě spí,jak se připravují na zimu
- četba bajek, povídek o zvířátkách z lesa
- procvičit sebeobsluhu při oblékání, dodržovat hygienické návyky, domluvená pravidla
- používat neverbální komunikaci – gesta, pohybový projev