1. Kreslíme, s podzimem se bavíme – /září, říjen, listopad/

Tematická část: „Ve školce jsme kamarádi, hrajeme si spolu rádi“

  • přivítat se s dětmi, rodiči v mateřské škole
  • seznámit děti se jmény kamarádů, učitelek a zaměstnanců školy, s prostředím třídy a vybavením třídy, s místem pro hygienu, pro stolování, k odpočinku
  • seznámit děti s jejich značkami a ukládáním věcí na své místo, s pitným režimem…
  • seznámit děti s pravidly stolování, procvičovat sebeobsluhu, správné hygienické návyky, posilovat kladné prosociální postoje
  • utvářet pravidla jako základ společenského soužití
  • seznamovat s bezpečným chování ve třídě, v prostorách mateřské školky
  • vytvářet přátelské a pozitivní vztahy, aby se dítě těšilo do kolektivu a přicházelo s pozitivním očekáváním
  • uvědomovat si vlastní identitu, utvářet povědomí o své sociální roli v MŠ
  • aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dítěte v MŠ
  • komentovat zážitky a aktivity, rozvíjet komunikativních dovedností verbálních i neverbálních.
  • relaxační a odpočinkové činnosti, hudební a hudebně pohybové hry, poslech pohádek, dramatizace,…
  • domluvit se na společném pozdravu a rituálech ve třídě a důležitosti očního kontaktu
  • upozornit děti na bezpečné chování nejen v prostorách třídy, MŠ, ale i venku na chodníku, při přecházení vozovky, na zahradě, při vycházce do přírody, /připomenout, že existují jedovaté rostliny a upozorníme na nebezpečí pohozených stříkaček, mrtvých zvířat a podobně/.
  • při pobytu venku pozorovat znaky babího léta, změny v přírodě, počasí-vítr, déšť, mlha, rozhovory, pokusy atd.
  • utvářet povědomí o časových pojmech pobytu v MŠ
  • procvičit znalost jmen dětí své značky, pravidel, režimu dne, sebeobslužných činností
  • vyprávět, co během dne ve školce děláme, pohádkové příběhy, lidové písně s tancem, seznámit s hračkami, didaktic. pomůckami, dětskými knihami-leporela, skládanky atd.
  • postupně vyzdobovat třídu, vestibul školy.


Tematická část: „Zeleninu, ovoce máme rádi velice“

  • poznávat a pojmenovat některé druhy ovoce a zeleniny
  • nácvik říkanek, lidových písní, pohybových her, rozhovory na dané téma
  • připravit ochutnávku ovocného salátu
  • zapojit všechny smysly při rozlišování vnímaných jevů – chuť, čich, hmat
  • význam vitamínů pro naše zdraví – výtvarná a pracovní činnost, rozvoj jemné i hrubé motoriky
  • třídit ovoce, zeleninu-název, podle barvy, tvaru, počtu…
  • rozklad celku na části a skládání částí do celků – jablko,…
  • procvičit kulturu stolování, úklid po sobě, pomoc mladšímu,…
  • pozorovat sklizeň v zahradách i na poli
  • pozorovat činnosti zemědělců, úklid zahrádek
  • pozorovat sklizně brambor, řepy, kukuřice, dýně – dle možností + obrázky, vydlabat semínka, vyrobit dýňová strašidýlka
  • pokusy – seschnutí, zčernání, tiskátka, pečení brambor,…využití přírodnin
  • navštívit obchod s ovocem a zeleninou
  • řadit podle posloupnosti
  • význam a uskladnění potravin

 

Tematická část: ,,Draky si vyrobíme a potom s nimi poletíme“

  • přiblížit dětem podzimní radovánky v tomto období, výroba draka-tvořivá činnost,
  • rozvoj pohybových dovedností, překonávání překážek, pozorování okolí, počasí atd.
  • vnímat čtený projev pohádky ,,Obarevném draku“-prohlubovat vztah k dětské
  • literatuře, rozvoj slovní zásoby, zapamatování si děje
  • pouštění draků, pozorování, který dolétne výš a atd., výtvarné ztvárnění založené na
  • prožitku
  • individuální rozhovory na dané téma

 

 Tematická část: ,,Čarujeme s kouzelným podzimem“

  • přiblížit charakteristické znaky podzimu-změny počasí, změny v okolí, padání listí, sychravé počasí, vycházky do přírody, vhodné oblečení – neprochladnutí
  • vnímat přirozenou krásu a harmonii, kouzlení s barvami a jejich znalost upevnit, míchání barev, využívat přírodnin-sběr listí, různých přírodních materiálů, vystřihování listů–tvořivá činnost, lisování listí, rozvíjet dětskou představivost, fantazii, výroba skřítků, podzimní slavnost dle dané situace
  • třídit dle tvarů, barev, přiřazovat, tvořit různé obrazce, cvičit s netradičními pomůckami
  • rozvíjet pozorovací schopnosti při vycházkách, překážky, sluchové a hmatové hry, dechová cvičení, hry na rozvoj paměti
  • posilovat psychickou a fyzickou zdatnost prostřednictvím her

 

Tematická část: ,,Vypravíme se do lesního království“

  • mít povědomí o významu společenství lesa, základy ekologického chování, klást otázky a hledat odpovědi.
  • rozlišovat listnaté a jehličnaté stromy, ptáky, zvířata žijící v lese– jak se chovají, jak se chystají k zimnímu spánku.
  • využít přírodniny k rozvoji fantazie a tvořivosti ve skupinkách i ve dvojicích
  • sběr kaštanů pro zvířátka a jiných podzimních plodů pro tvořivé hry s nimi
  • určovat velikosti, porovnávat třídit, přiřazovat
  • jak se do lesa oblékneme a obujeme,…
  • vysvětlit dětem důležitost pohybu na zdravém vzduchu pro naše zdraví
  • upevňovat správného chování v přírodě, udržování čistoty při pobytech v tomto prostření
  • uvědomit si, že člověk svou činností může toto prostředí chránit a spoluvytvářet, ale také ničit-EKO hry
  • naučit se nové říkanky, písně, pohybové hry, posilovat výtvarné a pracovní dovednosti, dramatické činnosti
  • rozlišovat volně žijící zvířata a ptáky žijící v lese-obrázky, název, rozhovory, jak pomoci zvířátkům a ptáčkům v zimě
  • rozvíjet všemi smysly-diferenciace zvuků v lese, vnímat estetické hodnoty, všímat si změn ve svém okolí
  • encyklopedie, dětská literatura-proč některá zvířátka v zimě spí,jak se připravují na zimu
  • četba bajek, povídek o zvířátkách z lesa
  • procvičit sebeobsluhu při oblékání, dodržovat hygienické návyky, domluvená pravidla
  • používat neverbální komunikaci – gesta, pohybový projev
Autor: