Zima v Červené třídě

Integrovaný blok:

Tancujeme u stromečku, děláme i koulovačku– /prosinec, leden, únor/

 

Tématická část: ,,Adventní čas si užijeme, pěkné chvíle prožijeme“

  • Přiblížit dětem tradice v tomto období -postavy Mikuláš, čert, anděl, advent, vyrobit adventní věnec, adventní kalendář, jak doma děti prožívají tento čas, rozvíjet tvořivou činnost
  • prohlubovat přátelské vztahy, pomáhat si navzájem atd./např. zamyšlení nad svým chováním, co mohu pro kamaráda udělat, aby byl veselý atd./
  • vyhledávat a předčítat literární texty
  • vnímání všemi smysly, rozvíjet slovní zásobu, matemat. představy, zaměříme se na zdravotní cviky, pohybové vyjádření
  • rozvíjet činnosti hudební, využívat hru na orfovy nástroje-vnímání rytmu, melodie, zvuků
  • rozhovory s dětmi na dané téma
  • přivítat v MŠ Mikuláše s čertem

 

Tématická část: „Na zvoneček zazvoníme, stromeček si nazdobíme

  • přiblížit dětem vánoční zvyky a tradice u nás i ve světě
  • rozhovory na toto téma-jak se doma připravují na Vánoce, kdo pomáhá v přípravách, jaké mají v rodině zvyky atd.
  • poslouchat i zpívat vánoční koledy, písně
  • navodit příjemnou, pohodovou atmosféru
  • příběh: O narození Ježíška-poslech příběhu, jiných vánočních textů
  • vyrobit přáníčka a dárky pro své nejbližší
  • společně zdobit vánoční stromeček v aule MŠ, třídu i vestibul
  • zdobit stromeček v přírodě-v lese, vyrobit pamlsky pro zvířátka a ptáčky
  • vánoční dílna s rodiči / dle pandemické situace/
  • radostně si prožít adventní období v činnostech výtvarných, pracovních, hudebních i pohybových, v námětových hrách, kooperativní činnosti ve dvojicích, skupinkách
  • vyrobit vánoční cukroví na naše vánoční posezení
  • divadelní představení herců z Brna
  • pozorovat krajinu-krmit labutě…změnu počasí – sníh, jinovatka, led – pokusy, dle počasí hry se sněhem

poučit děti o bezpečnosti

Tématická část: ,,Čepičku i šálu máme, na zimu se přichystáme“

  • vyjádřit své pocity a zážitky z Vánoc, co si přejeme…
  • charakterizovat a pozorovat zimní období ve spojení s činnostmi, které v tomto období provádíme / hry se sněhem, pokusy se sněhem a ledem, postavit sněhuláka, koule, klouzání na vycházkách atd. /
  • seznámit se správným oblékáním v tomto období pro upevnění zdraví-pojmenovat části oděvu, samostatnost při oblékání, obouvání
  • procvičit prostorovou orientaci – hry se sněhulákem /např. určovat a používat předložky a příslovce nad, pod, vedle, nahoře, dole, vpravo, vlevo,
  • protahovací, uvolňovací, dechová a relaxační cvičení
  • cvičit postřeh, reakci, myšlení, zrakové vnímání
  • cvičit řečový projev, slovní hádanky, rytmizace slov za pomoci hry na tělo i her s rytmickými nástroji na toto téma
  • upozornit na nebezpečí úrazu
  • zdokonalovat koordinaci jemné i hrubé motoriky – správné sezení, držení tužky a pastelky i štětce správným způsobem

 

Tématická část: ,,Vitamíny, bylinky, vyskočíme z postýlky“

  • poznávat lidské tělo, pojmenovat části těla, všímat si rozdílů
  • význam a funkce některých orgánů
  • komunikace na dané téma
  • poznávat co tělu škodí a co mu prospívá – zdravá strava, pohyb…
  • dodržovat správnou životosprávu
  • význam režimových činností pro naše zdraví
  • upevňovat sebeobslužné, hygienické a společenské návyky
  • prohlubovat fyzickou zdatnost při pohybových hrách ve třídě i v přírodě, zdravotní cvičení, jóga
  • seznámit děti s prací lékařů-námětové hry, povídání o nemocech, jak jim předcházet, prevence úrazu
  • seznámit s lékárničkou, měření životně důležitých funkcí.
  • zásady první pomoci pro děti, návštěva lékárny, zdravotního střediska

 

Tématická část: ,, Na bobech, či na saních, užijeme si přitom smích“

  • seznámit se s různými druhy zimních sportů-pojmenovat, přiřadit, obrázky
  • napodobit jednotlivé sporty-pantomima
  • význam sportu pro naše zdraví
  • rozhovory na dané téma, komunikační dovednosti prostřednictvím popisu činnosti
  • uvědomit si vhodné oblékání, obutí při sportování v zimě
  • připomínat zásady bezpečnosti-prevence úrazu
  • rozvíjet jemnou i hrubou motoriku
  • realizace zimních sportů dle počasí – bobování, klouzání, koulování, stavění sněhuláka
  • dodržovat domluvená pravidla ve třídě i při pobytu venku
  • ztvárnit zážitky výtvarně, hudebně, dramaticky, naučit se novou říkanku
  • všímat si změn v přírodě, počasí 

    Tématická část: ,,My si rádi hrajeme,různá povolání zvládneme“

  • vést děti, aby uměly pojmenovat a charakterizovat některé profese,
  • pojmenovat povolání svých rodičů
  • seznámit s důležitostí každého povolání
  • přiřazovat pracovní prostředky, materiály, pomůcky k různým profesím
  • klást otázky, hledat odpovědi, diskuse, zkoumat – co všechno dokážeme.
  • přiřazovat, třídit, skládat… seznámit děti s různými materiály, povrchy-a jejími vlastnostmi hrubé, hladké atd.
  • předvést povolání prostřednictvím neverbální komunikace
  • zpěv písní s doprovodem, hra na hudební nástroje, tanec, cvičení.
  • hry na rozvoj paměti, soustředění, sluchového vnímání


Tématická část: ,,Těšíme se na karneval“

  • přibližovat dětem tradice a zvyky související s masopustem
  • vyrobit různé masky, kostýmy
  • připomenout řemesla, která již nevidíme – medvědář a podobně, srovnáme s novými řemesly – co dělají rodiče, jak se nyní masopust slaví
  • naučit se masopustní hry, říkadla a písně i tanečky
  • rozhovory o masopustních jídlech, oděvu, tancích
  • připravit si program na karneval, vyzdobit třídu, upéci koláčky- karnevalová veselice, spolupráce s rodiči


Tématická část:,, Putujeme za pohádkou“

  • děti blíže seznámit s literární tvorbou
  • vytvořit kladný vztah k literatuře-četba, vyprávění, dramatizace
  • dramatizace pohádky-dějová posloupnost
  • rozvoj slovní zásoby, zapamatovat si text, vyjadřovat se celými větami
  • poznávání, jak se s knihou zachází, význam knih
  • návštěva knihovny

výtvarně ztvárnit zážitky, rozvíjet dětskou fantazii a představivost

Autor: