Integrovaný blok:
1. Kreslíme, s podzimem se bavíme (září, říjen, listopad)
Tematické části:
Po prázdninách rádi, těšíme se na kamarády:
- přivítání dětí v mateřské škole
- seznámení se jmény dětí, učitelek a provozních zaměstnanců
- seznámení se značkami dětí
- utváření pravidel jako základu společenského soužití
- společné stanovení pozdravu, svolávání se a jiných společenských pravidel (poděkování, omluva…)
- seznamování s prostředím třídy, vybavením třídy, možnostmi tvoření ve třídě, vybavením koutku ke hře i k činnostem, s místem k hygieně a k odpočinku, s logopedickým koutkem
- seznámení s pravidly stolování
- seznamování s bezpečným chováním ve třídě a v prostorách mateřské školy
- vzpomínání na prázdniny, rozhovory o prázdninách
- povídání o tom, co budeme dělat celý rok, které činnosti máme rádi, co bychom si přáli a všeobecné utváření povědomí o pojmu mateřská škola
- utváření povědomí o časových pojmech v rámci pobytu v mateřské škole i všeobecně (ráno, poledne…), ve spojení s činnostmi, které v této době děláme
- vyprávění o tom, co společně v mateřské škole prožíváme
- upevňování jmen kamarádů
- zdůraznění významu utváření přátelských vztahů pro život jedince i kolektivu
- utváření povědomí o své sociální roli ve společenství mateřské školy
- volná adaptace dětí a jejich rodičů na prostředí MŠ
- pedagogická a logopedická diagnostika nových dětí a průběžná diagnostika stávajících dětí
Ovoce a zelenina, pro nás správná medicína
- poznávání a pojmenování některých druhů ovoce a zeleniny
- utváření povědomí o rozdělení na ovoce a zeleninu
- zapojení všech smyslů při rozlišování vnímaných jevů (čich, chuť, hmat…)
- význam vitamínů pro naše zdraví a rozhovory o tom, kde je najdeme
- vycházky do polí a sadů
- exkurze v obchodech se zeleninou a ovocem
- vytváření zdravých pokrmů
- pokračování v pedagogické a logopedické diagnostice
Ráno se nám nechce vstát, když chodíme pozdě spát
- přibližování časových pojmů: ráno, poledne, odpoledne, večer, ve spojení s činnostmi, které v tuto dobu provádíme
- vyhledávání rozdílů mezi dnem a nocí
- význam režimových činností pro naše zdraví
- význam cvičení pro naše zdraví, kvalitní provádění cviků, dýchání, držení těla, relaxační a upevňovací cviky
- zjišťování zájmových aktivit dětí mimo mateřskou školu (sport, hra na hudební nástroj…)
- vnímání změn počasí – přímé pozorování, slovní vyjadřování popisu aktuálního počasí
- charakterizování změn v přírodě souvisejících se změnou ročních dob
- rozhovory a přímé činnosti, které nám zpříjemní prožití sychravých podzimních dnů (dramatické činnosti…)
- seznamování se s tradicemi Svátku zesnulých
- seznámení s místním hřbitovem a významnými pomníky
Sbíráme dary podzimu, připravujeme se na zimu
- podílení se na výzdobě tříd a vestibulů
- sběr přírodnin a tvoření z nich
- využití přírodnin k rozvoji fantazie a tvořivosti ve skupinách i ve dvojicích
- sběr a lisování listů, třídění dle rozličných tvarů a barev
- vycházky do podzimního lesa a vnímání změn v podzimní přírodě (jak se mění stromy…)
- vytváření obrazců a staveb přímo v přírodě
- vnímání rozdílu mezi listnatými a jehličnatými stromy
- význam lesa pro život na naší planetě
- rozvoj pozorovacích schopností při vycházkách do přírody
- upevňování správného chování v přírodě
- rozhovory na téma, jak pomoci zvířátkům a ptáčkům v zimě
- rozlišování volně žijících zvířat od domácích a exotických
- znázorňování zvířat a ptáků ve výtvarných a pracovních činnostech
- vyhledávání obrázků v encyklopediích a dětských časopisech
- shoda, podobnost a rozdíl mezi přípravou na zimu u lidí, zvířat a ptáků
- dramatizace pohádek a příběhů o zvířatech