Kreslíme, s podzimem se bavíme v Oranžové třídě

 

Integrovaný blok:

1. Kreslíme, s podzimem se bavíme (září, říjen, listopad)

Tematické části:

Po prázdninách rádi, těšíme se na  kamarády:

  • přivítání dětí v mateřské škole
  • seznámení se jmény dětí, učitelek a provozních zaměstnanců
  • seznámení se značkami dětí
  • utváření pravidel jako základu společenského soužití
  • společné stanovení pozdravu, svolávání se a jiných společenských pravidel (poděkování, omluva…)
  • seznamování s prostředím třídy, vybavením třídy, možnostmi tvoření ve třídě, vybavením koutku ke hře i k činnostem, s místem k hygieně a k odpočinku, s logopedickým koutkem
  • seznámení s pravidly stolování
  • seznamování s bezpečným chováním ve třídě a v prostorách mateřské školy
  • vzpomínání na prázdniny, rozhovory o prázdninách
  • povídání o tom, co budeme dělat celý rok, které činnosti máme rádi, co bychom si přáli a všeobecné utváření povědomí o pojmu mateřská škola
  • utváření povědomí o časových pojmech v rámci pobytu v mateřské škole i všeobecně (ráno, poledne…), ve spojení s činnostmi, které v této době děláme
  • vyprávění o tom, co společně v mateřské škole prožíváme
  • upevňování jmen kamarádů
  • zdůraznění významu utváření přátelských vztahů pro život jedince i kolektivu
  • utváření povědomí o své sociální roli ve společenství mateřské školy
  • volná adaptace dětí a jejich rodičů na prostředí MŠ
  • pedagogická a logopedická diagnostika nových dětí a průběžná diagnostika stávajících dětí

Ovoce a zelenina, pro nás správná medicína

  • poznávání a pojmenování některých druhů ovoce a zeleniny
  • utváření povědomí o rozdělení na ovoce a zeleninu
  • zapojení všech smyslů při rozlišování vnímaných jevů (čich, chuť, hmat…)
  • význam vitamínů pro naše zdraví a rozhovory o tom, kde je najdeme
  • vycházky do polí a sadů
  • exkurze v obchodech se zeleninou a ovocem
  • vytváření zdravých pokrmů
  • pokračování v pedagogické a logopedické diagnostice

Ráno se nám nechce vstát, když chodíme pozdě spát

  • přibližování časových pojmů: ráno, poledne, odpoledne, večer, ve spojení s činnostmi, které v tuto dobu provádíme
  • vyhledávání rozdílů mezi dnem a nocí
  • význam režimových činností pro naše zdraví
  • význam cvičení pro naše zdraví, kvalitní provádění cviků, dýchání, držení těla, relaxační a upevňovací cviky
  • zjišťování zájmových aktivit dětí mimo mateřskou školu (sport, hra na hudební nástroj…)
  • vnímání změn počasí – přímé pozorování, slovní vyjadřování popisu aktuálního počasí
  • charakterizování změn v přírodě souvisejících se změnou ročních dob
  • rozhovory a přímé činnosti, které nám zpříjemní prožití sychravých podzimních dnů (dramatické činnosti…)
  • seznamování se s tradicemi Svátku zesnulých
  • seznámení s místním hřbitovem a významnými pomníky

Sbíráme dary podzimu, připravujeme se na zimu

  • podílení se na výzdobě tříd a vestibulů
  • sběr přírodnin a tvoření z nich
  • využití přírodnin k rozvoji fantazie a tvořivosti ve skupinách i ve dvojicích
  • sběr a lisování listů, třídění dle rozličných tvarů a barev
  • vycházky do podzimního lesa a vnímání změn v podzimní přírodě (jak se mění stromy…)
  • vytváření obrazců a staveb přímo v přírodě
  • vnímání rozdílu mezi listnatými a jehličnatými stromy
  • význam lesa pro život na naší planetě
  • rozvoj pozorovacích schopností při vycházkách do přírody
  • upevňování správného chování v přírodě
  • rozhovory na téma, jak pomoci zvířátkům a ptáčkům v zimě
  • rozlišování volně žijících zvířat od domácích a exotických
  • znázorňování zvířat a ptáků ve výtvarných a pracovních činnostech
  • vyhledávání obrázků v encyklopediích a dětských časopisech
  • shoda, podobnost a rozdíl mezi přípravou na zimu u lidí, zvířat a ptáků
  • dramatizace pohádek a příběhů o zvířatech
Autor: