Integrovaný blok:
2. Tancujeme u stromečku, děláme i koulovačku (prosinec, leden, únor)
Tematické části:
Mikuláš, přinesl nám bílý čas
- radostné prožívání předvánočního období v činnostech výtvarných, pracovních, hudebních i pohybových
- vyhledávání a předčítání literárních textů
- Mikulášská nadílka v mateřské škole
- divadelní představení brněnských herců
Po roce jsou tu zase Vánoce
- přibližování vánočních tradic a zvyků dětem
- příprava dárků pro své nejbližší a kamarády
- koledy a vánoční písně (poslech, zpěv)
- společná výzdoba třídy, zdobení vánočního stromku tím, co sami děti vyrobí
- zdobení stromku v lese, výroba pamlsků pro zvířátka a ptáčky
- Vánoční dílny s rodiči
Ten dělá to a ten zas tohle – Masopust
- charakteristika různých profesí
- představování povolání prostřednictvím neverbálních prostředků (pantomima)
- vyhledávání v různých časopisech a knihách (encyklopedie)
- přiřazování pracovních prostředků, materiálů a pomůcek k různým profesím
- diskuse na téma prospěšnosti a důležitosti jednotlivých povolání
- aplikace profesí v námětových hrách
- povídání o profesích rodičů
- výhody a nevýhody různých profesí
- rozdíl, podobnost a shoda v profesích (muži, ženy)
- vize dětí o tom, jakou profesi v budoucnu zvolit
- příprava na školní karneval výrobou masek, výzdobou třídy a prostředí mateřské školy
- tradice a zvyky v období Masopustu
- zapojení rodičů do přípravy masek a pohoštění pro děti
- pečení koláčků
Sáňkujeme, bruslíme, ze sněhu se těšíme
- charakterizování zimního období ve spojení s činnostmi, které v tomto období provádíme
- hry na sněhu a se sněhem
- klouzání na prodloužených vycházkách
- zimní sporty kolem nás
- vlastnosti sněhu a ledu, pokusy se sněhem a ledem
- upozornění na nebezpečí úrazu
Svoje tělo známe, o jeho zdraví se staráme
- orientovat se v základním tělesném schématu a vlastní identitě
- prezentovat se před ostatními
- tělovýchovné činnosti s poznávání částí našeho těla, jejich vědomé používání (pravolevá orientace)
- význam a funkce některých orgánů lidského těla
- rozvoj všech pěti smyslů za pomoci smyslových her a cvičení
- všímat si změn počasí v souvislosti s roční dobou
- jaký vliv má počasí na to, co si oblečeme
- seznamování s významem správného oblékání pro upevňování zdraví jako ochrany před nachlazením a omrznutím
- uvědomování si osobní potřeby tepla
- uzpůsobování oblékání situacím (sport, divadlo, procházka…)
- co je to otužování a jak můžeme upevnit naše zdraví
- seznámení s možností nemoci a úrazu
- prevence nemoci a úrazu
- rozpoznávání chování, které souvisí s požíváním drog, kouřením, pití alkoholu…
- exkurze do zdravotnického střediska
- výroba a ochutnávky zdraví prospěšných jídel
- shoda, podobnost, rozdíl mezi zdravými a nezdravými jídly
- prohlížení, orientace v kuchařských knihách
- vyhledávání různých druhů potravin v časopisech
- diskuse o stravovacích a výživových návycích v rodinách dětí
Naše město známe, víme, kde co máme
- zařízení domácnosti, místnosti v domě
- sídliště i rodinné domy, rozličné stavby, architektura
- podoba s geometrickými tvary staveb a domů
- vycházky do okolí s určením a bližším pozorováním místa bydliště
- určování dlouhých a krátkých vzdáleností
- orientace ve městě